...
يكی از صفات رذيله و ناپسندی كه در انسان ها وجود دارد سوء ظن است. سوءظن يعنی اين كه انسان نسبت به ديگران گونه ای بدگمانی و بدبينی داشته باشد و به تعبيری به همه چيز با عينك بدبينی بنگرد بطوری كه گفتار و كردار ديگران را در اكثر موارد حمل بر جهت منفی كند مثلا اگر كسی به او ابراز محبت كند او با خود می گويد حتما اين شخص در صدد سودجويی و سوءاستفاده از من است و يا اگر كسی در نماز حال خشوع و خضوع داشته باشد به جای اين كه آن را دليل مقام معنوی او قلمداد كند آن حال معنوی او را بر رياكاری او حمل می كند و بدگمانی ها و بدبيني هايی از اين قبيل.
خداوند متعال در قرآن مجيد می فرمايد: «يا ايّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجتَنِبُوا كَثيرا مِن الظَّنِّ إنَّ بَعضَ الظَّنِّ إثْمٌ و َلاتَجَسَّسُوا وَ لايَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ و َاتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ تَوّابٌ رَحِيم»؛ ای كسانی كه ايمان داريد، از بسياری گمانها بپرهيزيد كه بعضی گمانها گناه است و نيز هرگز (از حال درونی هم) تجسس نكنيد و غيبت يكديگر نكنيد آيا كسی از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد البته از خوردن آن نفرت و كراهت داريد ( پس بدانيد كه صورت واقعيه غيبت مؤمن چنين است) و از خدا پروا داشته باشيد كه خدا توبه پذير و مهربان است. (سوره حجرات، 12)
نكته: قرآن كريم با اين كه تنها بعضی از ظنون را گناه می داند ولی می فرمايد: اجتَنِبُوا كَثيرا مِنَ الظَّنِّ از بسياری از ظنون اجتناب كنيد مبادا گرفتار سوءظنّ حرام شويد.
و نيز فرموده است: «وَذَلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِي ظَنَنتُم بِرَبِّكُمْ أَرْدَاكُمْ»؛ اين گمان شما كه به خدای خود برديد شما را هلاك كرد. (سوره فصلت، 23)
و همچنين در جای ديگر فرموده است: «وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوء وَ كُنْتُمْ قَوْما بُورا»؛ و گمان بد برديد و گروهی هلاك زده شديد. (سوره فتح، 12)
آنچه از روايات برمی آيد اين است كه سوءظن دارای دو مرتبه است:
- سوءظن نسبت به خدا
- سوءظن نسبت به مردم
نكوهش سوءظن و ستايش حسن ظن به خداوند
انسان بايد در طول زندگی به خداوند و رحمت او خوش بين و اميدوار باشد و به يقين بداند خداوند متعال از پدر و مادر نسبت به او مهربانتر است و با او به خوبی و احسن وجه مدارا خواهد نمود در روايات اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام اين مطلب مفصلا بيان شده است كه به ذكر چند روايت اكتفا می كنيم.
امام هشتم حضرت رضا عليه السلام می فرمايند: أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُول: أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَإِنْ شَرّاً فَشَرّاً؛ گمانت را به خدا نيكو گردان چرا كه خداوند می فرمايد: من نزد گمان بنده ام هستم اگر او به من خوش بين باشد من با او به خوبی معامله می كنم و بالعكس اگر نسبت به من بدبين باشد من هم مطابق همان نيت با او معامله می كنم. (وسائل الشيعة، ج15، ص229)
در روايت ديگری باز حضرت رضا عليه السلام می فرمايند: فَأَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام كَانَ يَقُولُ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ بِهِ وَمَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ مِنْهُ الْيَسِيرَ مِنَ الْعَمَلِ؛ گمان خود را نبست به پروردگار نيكو گردان زيرا حضرت ابا عبدالله عليه السلام مكرر می فرمودند: كسی كه گمانش نسبت به خداوند نيكو باشد خداوند در نزد گمان آن بنده نسبت به خودش خواهد بود ـ با او مطابق همان گمان معامله خواهد نمود ـ و كسی كه به مقدار اندكی از روزی اكتفا نمايد خداوند متقابلا عمل كم او را قبول خواهد نمود. (وسائل، 15، ص229)
و همچنين حضرت رسول صلی الله عليه و آله و سلم در يكی از منبرهای خويش فرمودند:
- وَالَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَرَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ الْكَفِّ عَنِ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الَّذِي لَاإِلَهَ إِلَّا هُوَ لَايُعَذِّبُ اللَّهُ مُؤْمِناً بَعْدَ التَّوْبَةِ وَ الِاسْتِغْفَارِ إِلَّا بِسُوءٍ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَ تَقْصِيرٍ مِنْ رَجَائِهِ لَهُ وَ سُوءِ خُلُقِهِ وَ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الَّذِي لَاإِلَهَ إِلَّا هُوَ لَايَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ إِلَّا كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّ اللَّهَ كَرِيمٌ بِيَدِهِ الْخَيْرُ يَسْتَحْيِي أَنْ يَكُونَ عَبْدُهُ الْمُؤْمِنُ قَدْ أَحْسَنَ بِهِ الظَّنَّ ثُمَّ يُخْلِفَ ظَنَّهُ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا بِاللَّهِ الظَّنَّ وَ ارْغَبُوا إِلَيْه؛
قسم به كسی كه جز او خدايی نيست خير دنيا و آخرت به مؤمنی عطا نشد مگر بواسطه چهار چيز:
- حسن ظن نسبت به خدا
- اميدوار بودن به رحمت او
- خوش اخلاقی
- اجتناب از غيبت مؤمنين
و قسم به كسی كه جز او خدايی نيست خداوند هيچ مؤمنی را بعد از توبه و استغفار عذاب نمی كند مگر به واسطه چهار چيز:
- سوءظن نسبت به خدا
- نااميدی و ياس از رحمت بی كران او
- بداخلاقی
- غيبت مؤمنين
و قسم به خدايی كه جز او معبودی نيست هيچ مؤمنی به خدا حسن ظن نمی ورزد مگر اينكه خداوند در نزد آن حسن ظن است يعنی با او مطابق همان حسن ظن برخورد می نمايد چرا كه او كريمی است كه تمام خوبی ها به دست اوست و شرم دارد از اين كه بنده ای به او حسن ظن داشته باشد و او خلاف آن ظن با او معامله نمايد و اميدش را نا اميد گرداند پس به خداوند و رحمت او اميدوار و راغب باشيد. (وسائل، 15، ص230)
یکی از مواردی که همواره مورد تأکید علمای اسلام و اندیشمندان حوزه فرهنگ است، زندگی به سبک اسلامی است. با بررسی دقیق مبانی مربوط به حکومت ها و شیوه های مدیریت کشوری در کشورهای مختلف، به نظر می رسد هر نظامی ممکن است سبک زندگی خاص خود را دنبال کند. دین اسلام به سبب کامل بودن مبانی علمی و دینی آن حتما یک سبک زندگی اسلامی را دنبال می کند. اینفوگرافیک آسیب شناسی سبک زندگی اسلامی از سایت شهید آوینی تقدیم حضور می گردد.
بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان مديريت و برنامهريزي كشور، به منظور توسعه مفاهيم و معارف قرآن، در پانزدهمين آزمون سراسري قرآن و عترت رشته مستقلي ويژه كاركنان دستگاههاي اجرايي دولت پيشبيني شده است.
بر اين اساس رشته «تفسير آيات برگزيده قرآن» با محوريت مفاهيم و تدبر سوره مباركه صف به ساير رشتههاي آزمون اضافه شده است.
«رشته مفاهيم و تدبر سوره مباركه صف»
گروه مخاطب |
تاريخ آزمون |
نحوه برگزاري |
منبع آزمون |
تاريخ ثبتنام |
كاركنان دولت |
چهارشنبه 19 آبانماه |
الكترونيكي |
تفسير سوره صف تأليف حجهالاسلام و المسلمين قرائتي |
۱ آبان ماه تا ۱۵ آبان ماه |
|
تبصره 1:کارکنان دولت که رشته ترجمه و مفاهیم سوره مبارکه صف ویژه مؤسسات قرآنی (کتاب مفاهیم سوره مبارکه صف نوشته استاد مسعود وکیل) را نیز انتخاب و شرکت نمایند مشمول استفاده از ۲۸ ساعت آموزش ضمن خدمت می شوند.
تبصره2: كاركنان دولت و دستگاههاي اجرايي به غير از شركت در «رشته مفاهيم و تدبر سوره مباركه صف»، در صورت شركت در هر يك از رشتههاي «ترجمه و مفاهيم قرآن كريم» و كسب حدنصاب قبولي نيز ميتوانند از مزاياي مترتب بر گواهينامههاي آموزش عمومي، به مدت 28 ساعت در چارچوب نظام آموزش كارمندان دولت بهرهمند شوند.
تبصره3: برای تهیه منبع آزمون ویژه کارکنان دولت، از دو روش زیر میتوان استفاده کرد
الف) فایل کتاب از طریق همین پایگاه (ازتاریخ ۱۵ شهریورماه)
ب) نهیه کتاب از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی
ادبیاتی که مدتی است مورداستفاده برخی از افراد و حتی برخی از بزرگان قرار میگیرد، این است که افراد را به دو دسته تندرو و میانهرو دستهبندی میکنند و از منظر خود، افرادی که خود را وقف امریکا و صهیونیست میکنند و به گفتههای آنان لبیک میگویند را جزو افراد میانهرو و افرادی که انقلابی هستند و جانشان را فدای میهن اسلامی میکنند و در برابر توطئههای غربی و شرقی میایستند را افرادی تندرو میگویند. به تعبیر مقام معظم رهبری، یکزمانی همین آمریکاییها، امام (ره) را جزو تندروها میدانستند و الآن هم خود رهبر معظم (دامت برکاته) را جزو افراد تندرو میدانند. جای تأمل دارد که حتی برخی از بزرگان ما از همین ادبیات دشمن استفاده میکنند و جوانان مؤمن و انقلابی را با این الفاظ میکوبند.
همانطور که مستحضر هستید، انتقاد صحیح و درست، میتواند چراغ راه مسیری باشد که در آن حرکت میکنیم. با انتقاد صحیح است که میتوانیم به اهداف خود به نحو احسن دستیابیم. زیرا انتقاد درست باعث میشود تا ابزار، تجهیزات و وسایلی که برای رسیدن به اهداف خود انتخاب میکنیم، مشروع باشد و برگرفته از مبانی اسلامی باشد. البته هر نوع انتقادی نیز جای تأمل دارد.
ازاینرو، نماهنگی از مقام معظم رهبری که برگرفته از بیانات ایشان میباشد و توسط وبگاه دفتر ایشان آمادهشده است را در وبلاگ منتشر میکنم تا دوستان نسبت به افکار شیاطین غربی آگاهی یابند و از ادبیاتی همچون افراطی، تندرو و... استفاده نفرمایند.

یکی از مراتب تلاوت قرآن کریم تحدیر می باشد. تحدیر به معنای سرعت گرفتن و از سراشيبي به پائين آمدن ميباشد که مستلزم ازدياد سرعت است. در اصطلاح قرائت، عبارت است از خواندن قرآن با سرعت زياد همراه با رعايت احکام تجويد. در مجموعه حاضر تحدیر کل قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی که قاری، حافظ و داور ممتاز و بین المللی و کارشناس قرآنی صدا و سیما می باشد گردآوری شده است.
به دلیل درخواست های مکرر دوستان مبنی بر ارائه تلاوت های جدید در سایت،تصمیم بر این شد تا ترتیل کل قرآن کریم با نوای ماهر المعیقلی بر روی سایت آپلود گردد.شیخ ماهر المعیقلی یکی از خوشصداترین قاریان قرآن و دارای لحنی محزون و دلنشین است. در اثنای تلاوت و یا در نمازها، لرزش صدا و سکوت او، از تأثر شدید وی حکایت میکند. او قرآن را به روایت حفص از عاصم و به روش ترتیل میخواند.
سعی می شود تا مجموعه تلاوت های سایر قاریان محترم نیز در سایت قرار گیرد.
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس 7 اذان جدید که برای پخش از رسانه ملی از سوی شورای عالی قرآن مجوز پخش دریافت گرفتهاند شب گذشته طی مراسمی از سوی شبکه رادیویی قرآن در نمایشگاه قرآن رونمایی شد و در ادامه این اذانها تقدیم میشود.
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
در این ساعت از پایگاه قرآنی دارالقرآن،فایل سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع اسلام انقلابی،اسلام غیرانقلابی به منظور استفاده کاربران گرامی،بر روی سایت قرار گرفته است. امیدواریم مورد استفاده دوستان قرار گیرد.
تاریخ ضبط: 15 خرداد 1395 از شبکه 1 سیما
جهت دانلود،به ادامه مطلب مراجعه فرمایید
در این ساعت از پایگاه قرآنی دارالقرآن، تلاوت «قاسم مقدمی» قاری بین المللی کشورمان در سی ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با تلاوت آیاتی از سوره های مبارکه «بقره و نصر» به نقل از سایت آپارات،تقدیم می گردد.
در این ساعت از پایگاه قرآنی دارالقرآن، احکام روزه (استفتائات روزه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه، بازنشر می گردد. امید است مورد توجه و استفاده عزیزان قرار گیرد.حهت مشاهده کامل متن،به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
س 731: دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمیتواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا میرسد، چه حکمی دارد؟
ج: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمیشود، بلکه قضای روزههای ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.
س 732: دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیدهاند و روزه گرفتن بر آنها مقداری مشکل است، چه حکمی دارند؟ آیا سن بلوغ شرعی دختران اکمال نه سال قمری است؟
ج: بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است.
س 733: من زمان دقیق رسیدن به سن تکلیف خود را نمیدانم، از جناب عالی خواهشمندم بیان فرمایید که از چه زمانی قضای نماز و روزه بر من واجب است؟
ج: فقط قضای آن مقدار از نمازها و روزهها که یقین به فوت آن بعد از رسیدن به سن قطعی تکلیف شرعی دارید، بر شما واجب است.
با عرض سلام و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان، چهل حدیث در خصوص روزه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه در پایگاه قرآنی دارالقرآن بازنشر می گردد.امید است مورد استفاده دوستان قرار گیرد . جهت مشاهده تمامی احادیث لطفاً به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
قال الله تبارک و تعالی:
یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون.
خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.
سوره بقره آیه 183
1-پایه های اسلام
قال الباقر علیه السلام:
بنی الاسلام علی خمسة اشیاء، علی الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.
امام باقر علیه السلام فرمود:
اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبری اسلامی).فروع کافی، ج 4 ص 62، ح 1
2-فلسفه روزه
قال الصادق علیه السلام:
انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.
امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.
من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1
در این ساعت از پایگاه قرآنی دارالقرآن، آیکن های قرآن کریم برای استفاده در طراحی ها قرار داده می شود. در این مجموعه،آیکن های قرآن کریم با فرمت png وجود دارد که طراحان محترم به راحتی می توانند در طراحی های خود استفاده کنند.به منظور دانلود این مجموعه به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
در این ساعت از سایت پایگاه قرآنی دارالقرآن، فایل صوتی دعای عهد به نقل از سایت شهید آوینی، برای دانلود آماده شده است. امید است مورد استفاده دوستان قرار گیرد.
دعای عهد |
||||
ردیف |
توضیحات |
اجرا |
حجم |
زمان |
1 | فرهمند | ![]() |
627 | 0:10:05 |
2 | دعای عهد | ![]() |
542 | 0:08:42 |
3 | سید ولید المزیدی | ![]() |
588 | 0:09:27 |
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان محترم پایگاه قرآنی دارالقرآن؛ از اینکه مدتی هست که نمی توانم در سایت فعالیت کنم مرا ببخشید . حقیقت این است که درگیر دانشگاه و تحقیق و تألیف و... هستم از این رو کمی فرصتم برای فعالیت در فضای مجازی محدود هست.در این روزهای مبارک رمضان، ما را هم دعا بفرمایید.
به منظور استفاده روزه داران گرانقدر، ادعیه وارده در زمان افطار را به نقل از سایت شهید آوینی در این سایت قرار می دهیم.امید است که مورد استفاده دوستان قرار گیرد.
1) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: اسلام بر پنج یز استوار شده 1- شهادت به خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد صلی الله علیه و اله وسلم پیغمبر خداست. 2- بپا داشتن نماز 3- ادای زکات 4- زیارت خانه خدا 5- روزه رمضان (نهج الفصاحه، ح1095)
2) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: همانا ماه رمضان ماه مبارکی است که خداوند واجب فرموده است که در این ماه روزه بگیرید؛ پس در این ماه، تمام درهای بهشت گشوده و تمام شیاطین در بند و زنجیر کشیده شده و در این ماه ؛ شب قدری است که از هزار ماه بهتر است پس هر کس از (فیض های) آن بی بهره بماند به راستی که بی بهره و محروم مانده است و این سخن را حضرت سه بار تکرار فرمود.(بحار، ج93، ص366)
3) امام صادق علیه السلام فرمودند: که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: خداوند از میان روزها روز جمعه را و از میان ماهها ، مه رمضان و از میان شب ها، شب قدر را و از میان انبیاء مرا انتخاب فرموده و علی را از بنده انتخاب کرد و بر همه اوصیاء برتری دارد. (وسائل الشیعه، ج5، ص67)
4) امام صادق علیه السلام فرمودند: اولین چیزی که در روز قیامت سوال می شود از نمازها ، روزه ها و حج واجب و از ولایت ما اهل بیت است.
5) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: پنج چیز بر امت من در ماه رمضان عطا شده است که به امت هیچ پیغمبری پیش از من عطا نشده است.
1- چون شب اول ماه رمضان شود خدای عز و جل به آنان نظر کند و هر کس مورد توجه خدای شد هرگز او را عذاب نخواهد فرمود.
2- آنکه بوی دهانشان به هنگام عصر نزد خدای عز و جل از مشک خوشبوتر باشد.
3- انکه فرشتگان شبانه روز برای آنان طلب آمرزش کنند.
4- آنکه خدای عز و جل بهشت را مامور فرماید که برای بندگانم آمرزش بطلب و خود را برای آنان بیارای؛ تا خستگی و آزار دنیا از جانشان بدر آید و به بهشت و پذیرایی من درآیند.
5- آنکه چون شب آخر فرا رسد همگی آنان آمرزیده شوند مردی عرض کرد یا رسول الله در شب قدر آمرزیده شوند؟ فرمود: کارگران را نمی بینی که چون از کار فارغ شوند مزد خویش دریافت کنند.(خصال صدوق، ج1، ص353)
6) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هیچ مومنی نیست که ماه رمضان را فقط بحساب خدا روزه بگیرد مگر آنکه خداوند تبارک و تعالی هفت صفت را برای او ثاببت و لازم فرماید:
1- آنکه هر چه حرام در پیکرش باشد گداخته شود.
2- به رحمت خدای عز و جل نزدیک می شود.
3- کفاره گناه پدرش آدم را پرداخت نموده است.
4- خداوند لحظات جان کندن را بر وی آسان گرداند.
5- از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان خواهد بود.
6- خدای عز و جل از خوراکیهای لذیذ بهشتی او را نصیب دهد.
7- خدای عز و جل بیزار ی از آتش دوزخ به او عطا فرماید: علی علیه السلام فرمود ای محمد راست فرمودی. (خصال صدوق، ج1، ص 3563 )
7) امام باقر علیه السلام فرمودند: خداوند ملائکه ای دارد که موکل به روزه داران هستند و برای آنان در هر روز ماه رمضان تا اخر ماه رمضان طلب آمرزش می کنند و هر شب ، وقت افطار روزه داران را ندا می کنند که ای بندگان خدا بشارت باد شما را که گرسنگی کمی تحمل کردید و سیری بسیار در پیش دارید و چون شب آخر ماه رمضان فرا رسد، روزه داران را ندا می کنند که ای بندگان بشارت باد شما را که خداوند گناهان شما را امرزید و توبه شما را قبول کرد: ببینید در آینده چگونه عمل خواهید کرد.(وسایل الشیعه،ج7، ص176)
8) رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بدانید ماه رمضان ماه بزرگی است خداوند حسنات و نیکی ها را در این ماه مضاعف می کند، گناهان و بدیها را محو می فرماید، و درجات روزه داران را بالا می برد، هر کس در این ماه رمضان صدقه ا ی بدهد خداوند او را می آمرزد و هر کس به مملوکان و کارگران خود احسان کند پروردگارش او را می آمرزد، هر کس خوش رفتاری و خوش اخلاقی کند خداوند او را می آمرزد، هر کس خشم خود را فرو برد خداوند او را می آمرزد، هر کس صله رحم کند خدا او را می آمرزد. سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: این ماه شما مانند ماههای دیگر نیست زیرا چون به شما رو آورد با برکت و رحمت رو کند و چون بر شما پشت کند و برود، با آمرزش گناهان می رود... بدبخت واقعی کسی است که این ماه تمام بگذرد از او، و گناهانش آمرزیده نشود و موقعی که نیکوکاران به دریافت پاداش پروردگار کریم موفق شوند او زیانکار و متاسف باشد. (امالی شیخ صدوق، م 13)
9) رسول خدا صلی الله علیه و آْله وسلم فرمود: اگر بنده خدا می دانست که در ماه رمضان چیست(چه برکتی وجود دارد) دوست می داشت که تمام سال ، رمضان باشد. (بحار، ج93، ص346)
10) رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمود: رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم. (بحار، ج93، ص342)
...
...