آرشیو موضوعی
آرشیو ماهیانه
مطالب تصادفی
ساعت
آمار
  • افراد آنلاین : 2
  • بازدید امروز : 804
  • بازدید دیروز : 6602
  • هفته گذشته : 27494
  • ماه گذشته : 56277
  • سال گذشته : 138031
  • کل بازدید : 3665843
  • کل مطالب : 898
  • نظرات : 652
  • تعداد اعضا : 3264
  • امروز : یکشنبه 28 مرداد 1397
  • روزه در احادیث و روایات معصومین علیهم السلام

    1) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: اسلام بر پنج یز استوار شده 1- شهادت به خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد صلی الله علیه و اله وسلم پیغمبر خداست. 2- بپا داشتن نماز 3- ادای زکات 4- زیارت خانه خدا 5- روزه رمضان (نهج الفصاحه، ح1095)
    2) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: همانا ماه رمضان ماه مبارکی است که خداوند واجب فرموده است که در این ماه روزه بگیرید؛ پس در این ماه، تمام درهای بهشت گشوده و تمام شیاطین در بند و زنجیر کشیده شده و در این ماه ؛ شب قدری است که از هزار ماه بهتر است پس هر کس از (فیض های) آن بی بهره بماند به راستی که بی بهره و محروم مانده است و این سخن را حضرت سه بار تکرار فرمود.(بحار، ج93، ص366)
    3) امام صادق علیه السلام فرمودند: که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: خداوند از میان روزها روز جمعه را و از میان ماهها ، مه رمضان و از میان شب ها، شب قدر را و از میان انبیاء مرا انتخاب فرموده و علی را از بنده انتخاب کرد و بر همه اوصیاء برتری دارد. (وسائل الشیعه، ج5، ص67)
    4) امام صادق علیه السلام فرمودند: اولین چیزی که در روز قیامت سوال می شود از نمازها ، روزه ها و حج واجب و از ولایت ما اهل بیت است.
    5) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: پنج چیز بر امت من در ماه رمضان عطا شده است که به امت هیچ پیغمبری پیش از من عطا نشده است.
    1- چون شب اول ماه رمضان شود خدای عز و جل به آنان نظر کند و هر کس مورد توجه خدای شد هرگز او را عذاب نخواهد فرمود.
    2- آنکه بوی دهانشان به هنگام عصر نزد خدای عز و جل از مشک خوشبوتر باشد.
    3- انکه فرشتگان شبانه روز برای آنان طلب آمرزش کنند.
    4- آنکه خدای عز و جل بهشت را مامور فرماید که برای بندگانم آمرزش بطلب و خود را برای آنان بیارای؛ تا خستگی و آزار دنیا از جانشان بدر آید و به بهشت و پذیرایی من درآیند.
    5- آنکه چون شب آخر فرا رسد همگی آنان آمرزیده شوند مردی عرض کرد یا رسول الله در شب قدر آمرزیده شوند؟ فرمود: کارگران را نمی بینی که چون از کار فارغ شوند مزد خویش دریافت کنند.(خصال صدوق، ج1، ص353)
    6) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هیچ مومنی نیست که ماه رمضان را فقط بحساب خدا روزه بگیرد مگر آنکه خداوند تبارک و تعالی هفت صفت را برای او ثاببت و لازم فرماید:
    1- آنکه هر چه حرام در پیکرش باشد گداخته شود.
    2- به رحمت خدای عز و جل نزدیک می شود.
    3- کفاره گناه پدرش آدم را پرداخت نموده است.
    4- خداوند لحظات جان کندن را بر وی آسان گرداند.
    5- از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان خواهد بود.
    6- خدای عز و جل از خوراکیهای لذیذ بهشتی او را نصیب دهد.
    7- خدای عز و جل بیزار ی از آتش دوزخ به او عطا فرماید: علی علیه السلام فرمود ای محمد راست فرمودی. (خصال صدوق، ج1، ص 3563 )
    7) امام باقر علیه السلام فرمودند: خداوند ملائکه ای دارد که موکل به روزه داران هستند و برای آنان در هر روز ماه رمضان تا اخر ماه رمضان طلب آمرزش می کنند و هر شب ، وقت افطار روزه داران را ندا می کنند که ای بندگان خدا بشارت باد شما را که گرسنگی کمی تحمل کردید و سیری بسیار در پیش دارید و چون شب آخر ماه رمضان فرا رسد، روزه داران را ندا می کنند که ای بندگان بشارت باد شما را که خداوند گناهان شما را امرزید و توبه شما را قبول کرد: ببینید در آینده چگونه عمل خواهید کرد.(وسایل الشیعه،ج7، ص176)
    8) رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بدانید ماه رمضان ماه بزرگی است خداوند حسنات و نیکی ها را در این ماه مضاعف می کند، گناهان و بدیها را محو می فرماید، و درجات روزه داران را بالا می برد، هر کس در این ماه رمضان صدقه ا ی بدهد خداوند او را می آمرزد و هر کس به مملوکان و کارگران خود احسان کند پروردگارش او را می آمرزد، هر کس خوش رفتاری و خوش اخلاقی کند خداوند او را می آمرزد، هر کس خشم خود را فرو برد خداوند او را می آمرزد، هر کس صله رحم کند خدا او را می آمرزد. سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: این ماه شما مانند ماههای دیگر نیست زیرا چون به شما رو آورد با برکت و رحمت رو کند و چون بر شما پشت کند و برود، با آمرزش گناهان می رود... بدبخت واقعی کسی است که این ماه تمام بگذرد از او، و گناهانش آمرزیده نشود و موقعی که نیکوکاران به دریافت پاداش پروردگار کریم موفق شوند او زیانکار و متاسف باشد. (امالی شیخ صدوق، م 13)
    9) رسول خدا صلی الله علیه و آْله وسلم فرمود: اگر بنده خدا می دانست که در ماه رمضان چیست(چه برکتی وجود دارد) دوست می داشت که تمام سال ، رمضان باشد. (بحار، ج93، ص346)
    10) رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمود: رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم. (بحار، ج93، ص342)

    منبع:http://portal.anhar.ir/node/1024#gsc.tab=0


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 13:46  بازدید : 283
    برچسب ها : روزه در احادیث و روایات معصومین علیهم السلام ,
    سخنرانی استاد فاطمی نیا با موضوع فضائل حضرت زهرا(س)

     

    پایگاه قرآنی دارالقرآن  فایل  سخنرانی استاد فاطمی نیا با موضوع فضائل حضرت زهرا(س) را برای عاشقان حضرت زهرا(س) آماده کرده است. به راحتی می توانید با کلیک بر روی دکمه ی زیر این فایل ارزشمند را دانلود نمایید.

    http://up.darolquran.ir/up/qurani/file/dllq.gif

    منبع:پایگاه شهید آوینی


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 8:37  بازدید : 579
    برچسب ها : سخنرانی استاد فاطمی نیا با موضوع فضائل حضرت زهرا(س) , فضائل حضرت زهرا(س) , استاد فاطمی نیا با موضوع فضائل حضرت زهرا(س) ,
    سخنرانی استاد مجتهدی در مورد مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و اشاره به اسماء ایشان

     

    در این ساعت از پایگاه قرآنی دارالقرآن ، سخنرانی استاد مجتهدی در مورد مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و اشاره به اسماء ایشان  برای دانلود آماده کرده ایم. امیدوارم مورد توجه و استفاده عزیزان قرار بگیرد. التماس دعا

    http://up.darolquran.ir/up/qurani/file/dllq.gif

    منبع:پایگاه شهید آوینی


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 8:34  بازدید : 550
    واقعه کربلا از زبان آیت الله جوادی آملی

    با سلام و عرض ادب خدمت کاربران محترم پایگاه قرآنی دارالقرآن؛

    کلیپی با سخنرانی آیت الله جوادی آملی با محوریت وقایع عاشورا به منظور شناخت هر چه بیشتر این روز و همچنین استفاده از بیانات این عالم گرانقدر تقدیم شما دوستان می شود. امید است مورد توجه قرار بگیرد.منبع اصلی این فایل سایت آپارات می باشد.

     

     


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 16:14  بازدید : 591
    برچسب ها : واقعه کربلا از زبان آیت الله جوادی آملی ,
    السلام علیک یا اباعبدالله

     

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 14:58  بازدید : 428
    برچسب ها : السلام علیک یا اباعبدالله ,
    مولودی شاد عیدالله الاکبر تقدیم به همه کاربران عزیز

     با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما کاربران عزیز و گرامی پایگاه قرآنی دارالقرآن؛

    عید سعید غدیر خم بر همه ی شما دوستداران اهل بیت و عاشقان امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) تبریک و مبارک باد.

    صوت زیر را خدمت شما تقدیم می کنم..امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.همچنین می توانید صوت را ازپلیر زیر به صورت آنلاین پخش نمایید.

     

    http://up.darolquran.ir/up/qurani/file/dllq.gif


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 9:54  بازدید : 641
    برچسب ها : مولودی شاد عیدالله الاکبر تقدیم به همه کاربران عزیز ,
    سخنرانی آیت الله العظمی بهجت در مورد محبت اهل بیت (علیهم السلام)
    موضوع : اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,تواشیح ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,سخنرانی ,

    در این ساعت از پایگاه قرآنی دارالقرآن، سخنرانی آیت الله العظمی بهجت در مورد محبت اهل بیت (علیهم السلام) را برایتان آماده کرده ایم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

    http://up.darolquran.ir/up/qurani/file/dllq.gif

    منبع این فایل: http://shiaha.com


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 14:27  بازدید : 544
    برچسب ها : سخنرانی آیت الله العظمی بهجت در مورد محبت اهل بیت (علیهم السلام) ,
    قرآن و عصمت امامان معصوم(ع)
    موضوع : اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,تواشیح ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,


    اعتقاد شیعه امامیه این است که امام و پیشوای امت اسلامی پس از پیامبر اکرم(ص) باید از خطا و گناه معصوم باشد. آنان بر این عقیده از راه عقل و وحی دلیل آورده اند. در نوشتار پیشین دلایل عقلی آنان را مطرح نمودیم. در این نوشتار به تبیین دلایل وحیانی آن، از منظر قرآن کریم می پردازیم.

    آیه ابتلاء ابراهیم(ع)


    قرآن در آیه 124 سوره بقره از امتحان حضرت ابراهیم(ع) و آزمون هایی الهی سخن گفته و یادآور شده است که ابراهیم آن آزمون ها را با موفقیت کامل پشت سر گذاشت. در این هنگام خداوند او را به مقام امامت نایل ساخت. ابراهیم(ع) درباره این مقام برای فرزندان خویش سؤال کرد که آیا آنان نیز از چنین مقامی برخوردارند؟ خداوند در پاسخ او فرمود: (( این عهد و پیمان الهی شامل ظالمان از فرزندان او نمی شود.)) متن آیه چنین است:

    ((و اذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فأتمهن قال انی جاعلک للناس اماما، قال و من ذریتی، قال لاینال عهدی الظالمین.))

    ای پیامبر(ص) ، یادآور آنگاه که پروردگار ابراهیم او را به آزمون هایی مبتلا ساخت و او آن آزمون ها را به اتمام رسانید. خداوند به او فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از ذریه من نیز از امامت بهره ای خواهند داشت؟ خداوند به او فرمود: عهد من شامل حال ظالمان نمی شود.

    آزمون ابراهیم خلیل

    هدف از آزمایش انسان ها به طور معمول این است که توانمندی و شایستگی افراد نسبت به کاری برای آزمایش کننده، آزمایش شونده و افراد دیگر معلوم شود. اما از آنجا که چیزی بر خداوند پوشیده نیست، فلسفه امتحان الهی بروز شایستگی و توانمندی افراد برای خود آنان و دیگران است. نتیجه نهایی آزمون های الهی هم شکوفا شدن استعدادها و فعلیت یافتن آن هاست تا بدین وسیله شایستگی بهره مندی از پاداش های خداوند را به دست آوردند و به کمال مقصود دست یابند. البته کسانی که به دلیل غفلت و سستی از این آزمون ها مردود گردند، مستحق کیفر و شقاوت خواهند شد. امیرالمؤمنین(ع) در این باره فرموده است:

    خداوند با اینکه عالم تر از همه به حال بندگان خویش است آنان را با اموال و فرزندان می آزماید تا به این وسیله استحقاق آنان را نسبت به پاداش و کیفر آشکار سازد.[1]

    درباره این که آزمون ابراهیم چگونه انجام گرفته است، و مقصود از (( کلمات)) در آیه مورد بحث چیست، آرای گوناگونی نقل شده است:

    الف: از امام صادق(ع) روایت شده که آزمون ابراهیم این بود که در خواب دید فرزندش اسماعیل را ذبح می کند.

    به نظر می رسد آنچه در این روایت آمده، به عنوان یکی از مهم ترین آزمون های حضرت ابراهیم(ع) بوده است و نه آنکه این، تنها آزمون ابراهیم بوده است.

    http://up.darolquran.ir/up/qurani/file/edame.png


    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 9:41  بازدید : 593
    برچسب ها : قرآن و عصمت امام ,
    چرا امام باید معصوم باشد؟
    موضوع : اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,تواشیح ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,

    عصمت در لغت به معنای امساک و منع است. ابن فارس میگوید: واژهی عَصَم در لغت به معنای امساک و منع است[1] و در اصطلاح، نوعی مصونیت است که با وجود آن انسان دچار گناه و لغزش نمیشود. علامه طباطبایی میگوید: عصمت نوعی علم و دانش است که صاحبش را از گناه و خطا باز میدارد.[2]

    دلیل عقلی

     امامت مقام و منصبی است که خداوند تعالی به امام ارزانی داشته است. امام شخصیتی است که به غیر از دریافت و ابلاغ وحی، از تمام شئون پیامبر(صلی الله علیه وآله) برخوردار است و بدین روی مقام امامت از عصمت انفکاکناپذیر است; زیرا «مقام امامت، آن گونه که از کتاب و سنت بر میآید، در رهبری سیاسی جامعهی اسلامی خلاصه نمیشود، بلکه دنبالهی نبوت و کامل کنندهی رسالت است. چنین تصویری از مسئله، پیامبر و امام را در کنار هم مینشاند و دلایل عقلی عصمت را به قلمرو امامت نیز میکشاند. با این تفاوت که در این جا، به جای ابلاغ وحی، از تبیین معارف وحیانی سخن میرود.»[3]
     

    متکلمان و دانشندان برجستهی شیعه برای اثبات و لزوم عصمت امام به دلایلی تمسک جستهاند که به برخی از آنها اشاره میشود:

     1. برهان امتناع تسلسل
     
    بر مبنای این برهان، امام باید معصوم باشد; چرا که «اگر امام معصوم نباشد باید امام دیگری باشد تا او را به راه صواب هدایت و خطای او را اصلاح کند; پس آن امام دیگر، امام و معصوم است; اگر او هم معصوم نباشد، امام سوم لازم است و هکذا; و چون تسلسل محال است، باید به معصوم منتهی شود; پس امام باید معصوم باشد.[4]
    http://up.darolquran.ir/up/qurani/file/edame.png

    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 9:37  بازدید : 572
    برچسب ها : چرا امام باید معصوم باشد؟ ,
    آثار معرفت به خداوند
    موضوع : اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) , دانلود ,تواشیح ,اهل بیت(ع) ,قرآن و اهل بیت(ع) ,فقه اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,سخنرانی ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,اهل بیت(ع) ,کلام در مکتب اهل بیت(ع) ,

    تأثیر معرفت در روان و رفتار آدمی
     
     علم، مایه های فطری وجود آدمی را فعلیت داده بدانها سمت و سو می بخشد و قوای فطری او را بر می انگیزد.بر همین پایه، معرفت به ذات، صفات، اسما و افعال الهی در بر انگیختن آن مایه های فطری که با خدای متعال در ارتباطاند و نیز در پیدایش حالت های خاص الهی در روان انسان، تأثیر ژرفی دارند و از این رهگذر، در چارچوب شرایط خارجی، در رفتار آدمی تأثیر می گذارند.این حالت ها و احساس ها به طور کلی، جنبه ادراکی دارند و حقیقت آنها یک حقیقت ادراکی است و نیز معلول معرفت انسان است.از این رو است که قرآن کریم خشیت از خداوند را در کسانی که اهل علم و معرفت به او هستند، منحصر می سازد (1) و از امام معصوم نقل شده است: «آن کس که به خدا داناتر باشد، از وی ترسان تر خواهد بود» . (2)
    دل های نرم و دل های سخت
     
    از این نکته نباید غفلت کرد که تأثیر گذاری معرفت در ایجاد حالت های خاص، بر وجود پاره ای از شرایط توقف دارد و نمی توان نباید معرفت را سبب تام و تمام برای ایجاد حالت هایی چون بیم و امید و خضوع دانست.قرآن کریم مردم را دو دسته می کند: آنانی که دلی نرم داشته از معارف و باورهای خود اثر می پذیرند و از این رو، بیم و خشیت در دل هایشان و تحول مثبت در رفتارشان پدید می آید.دسته دوم کسانی هستند که دلی سخت همچون سنگ داشته مبتلا به بیماری قساوت قلب اند، و به راحتی از علوم و معارف متأثر نمی شوند.
    دل های نرم زود می شکند و به رقت می آید و آنگاه چشم چون چشمه ای فیضان می جوشد و زلال اشک از آن جاری می گردد.قرآن کریم کسانی را که وقتی نزد پیامبر آمدند تا برای رفتن به نبرد با دشمنان اسلام از او، زاد و توشه بگیرند و پیامبر گفت: مرکبی باقی نمانده است، از اندوه چشم هاشان پر از اشک شد، می ستاید. (3)
    آری؛ گریستن و دل شکستگی، اگر بر اثر محرومیت از لذایذ مادی دنیا باشد، فاقد ارزش است .
    http://up.darolquran.ir/up/qurani/file/edame.png

    نویسنده : امین جوانمرد  تاریخ : 9:36  بازدید : 562
    برچسب ها : آثار معرفت به خداوند ,
    صفحات پیشین
    تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
    ثبت نام سریع

      قوانین سایت

      کد امنیتی :
    آخرین مطالب
    مطالب پر بازدید
    آمار به روایت وبگذر
    دسترسی سریع
    تبلیغات متنی
    
    عضویت :
    محل قرارگیری کد عضویت
    دوستان :
    خروجی RSS :
    Copyright © 2010 - 2011 Tem98.Ir
    Design By : Tem98