loading...

پایگاه قرآنی-فرهنگی دارالقرآن

نظریه ابوبکر پیرامون روایات رسول الله!!در این مطلب قصد دارم به یکی از سخنان و نظریات ابوبکر پیرامون روایات رسول الله اشاره کنم. امیدوارم در فضایی منطقی و بدور از تعصب مطالعه بفرماییدان الصدیق جمع الناس بعد وفاة نبیهم فقال إنکم تحدثون عن رسول الله صلى الله علیه وسلم أحادیث تختلفون فیها والناس بعدکم أشد اختلافا فلا تحدثوا عن رسول الله شیئا فمن سألکم فقولوا بیننا وبینکم کتاب الله فاستحلوا حلاله وحرموا حرامهخلاصه ترجمه:ابوبکر بعد از وفات پیامبر به مردم گفت. همانا شما از پیامبر احادیث مختلف ذکر می کنید.…

خادم القرآن بازدید : 844 یکشنبه 11 فروردين 1392 نظرات ()

نظریه ابوبکر پیرامون روایات رسول الله!!

در این مطلب قصد دارم به یکی از سخنان و نظریات ابوبکر پیرامون روایات رسول الله اشاره کنم. امیدوارم در فضایی منطقی و بدور از تعصب مطالعه بفرمایید


ان الصدیق جمع الناس بعد وفاة نبیهم فقال إنکم تحدثون عن رسول الله صلى الله علیه وسلم أحادیث تختلفون فیها والناس بعدکم أشد اختلافا فلا تحدثوا عن رسول الله شیئا فمن سألکم فقولوا بیننا وبینکم کتاب الله فاستحلوا حلاله وحرموا حرامه

خلاصه ترجمه:

ابوبکر بعد از وفات پیامبر به مردم گفت. همانا شما از پیامبر احادیث مختلف ذکر می کنید. و مردم بعد از شما دچار اختلاف زیاد خواهند شد پس از این به بعد از پیامبر روایتی ذکر نکنید و اگر کسی از شما سوال کرد بگویید بین ما و شما کتاب خدا هست هر چه را حلال می داند حلال بدانید و هر چه را حرام می داند حرام بدارید.

تذکرة الحفاظ – الذهبی – ج ۱ – ص ۲ – ۳- دار إحیاء التراث العربی

چند سوال از عزیزان اهل سنت:

الف: مگر خود پیامبر اکرم نفرمودند: (( کتاب الله و عترتی اهل بیتی)) پس چرا شما فقط کتاب الله را بیان کردید؟

طبرانی در معجم کبیر خود چنین می گوید :

۴۹۸۱ – حدثنا معاذ بن المثنى ثنا علی بن المدینی ثنا جریر بن عبد الحمید عن الحسن بن عبید الله عن أبی الضحى عن زید بن أرقم قال : قال رسول الله : إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی أهل بیتی وإنهما لن یتفرقا حتى یردا علی الحوض .

معجم الکبیر ج۵ص۱۷۰

بررسی سند :

مُعَاذ بن المُثَنَّى أَبُو المُثَنَّى *

ثِقَةٌ، مُتْقِنٌ.

سَمِعَ: القَعْنَبِیّ، وَمُحَمَّد بن کَثِیْر، وَمُسْلِم بن إِبْرَاهِیْمَ، وَعِدَّةً.

وَعَنْهُ: أَبُو بَکْرٍ الشَّافِعِیُّ، وَجَعْفَر المُؤَدِّب، وَالطَّبَرَانِیّ، وَآخَرُوْنَ.

عَاشَ ثَمَانِیْنَ سَنَةً.

تُوُفِّیَ: سَنَةَ ثَمَانٍ وَثَمَانِیْنَ وَمائَتَیْنِ. ( سیر اعلام النبلاء ج ۱۳ ص ۵۲۷ )

ابْنُ المَدِیْنِیِّ عَلِیُّ بنُ عَبْدِ اللهِ بنِ جَعْفَرٍ * (خَ، د، م، س)

الشَّیْخُ، الإِمَامُ، الحُجَّةُ، أَمِیْرُ المُؤْمِنِیْنَ فِی الحَدِیْثِ، أَبُو الحَسَنِ عَلِیُّ بنُ عَبْدِ اللهِ بنِ جَعْفَرِ بنِ نَجِیْحِ بنِ بَکْرِ بنِ سَعْدٍ السَّعْدِیُّ مَوْلاَهُمُ، البَصْرِیُّ، المَعْرُوْفُ: بِابْنِ المَدِیْنِیِّ، مَوْلَى عُرْوَةَ بنِ عَطِیَّةَ السَّعْدِیِّ.

قَالَ أَبُو حَاتِمٍ الرَّازِیُّ: کَانَ ابْنُ المَدِیْنِیِّ عَلَماً فِی النَّاسِ فِی مَعْرِفَةِ الحَدِیْثِ وَالعِلَلِ.

قَالَ إِبْرَاهِیْمُ بنُ مَعْقِلٍ: سَمِعْتُ البُخَارِیَّ یَقُوْلُ:

مَا اسْتَصغَرْتُ نَفْسِی عِنْدَ أَحَدٍ، إِلاَّ عِنْدَ عَلِیِّ بنِ المَدِیْنِیِّ.

قَالَ عَبْدُ اللهِ بنُ أَبِی زِیَادٍ القَطَوَانِیُّ: سَمِعْتُ أَبَا عُبَیْدٍ یَقُوْلُ:

انْتَهَى العِلْمُ إِلَى أَرْبَعَةٍ: أَبُو بَکْرٍ بنُ أَبِی شَیْبَةَ أَسْرَدَهُمْ لَهُ، وَأَحْمَدُ بنُ حَنْبَلٍ أَفْقَهَهُمْ فِیْهِ، وَعَلِیُّ بنُ المَدِیْنِیِّ أَعْلَمُهُم بِهِ، وَیَحْیَى بنُ مَعِیْنٍ أَکْتَبُهُمْ لَهُ.( سیر اعلام النبلاء ج ۱۱ ص ۴۶ – ۴۸ )

=================================

 جَرِیْرُ بنُ عَبْدِ الحَمِیْدِ بنِ یَزِیْدَ الضَّبِّیُّ * (ع)

الإِمَامُ، الحَافِظُ، القَاضِی، أَبُو عَبْدِ اللهِ الضَّبِّیُّ، الکُوْفِیُّ.

( وی از رجال بخاری و مسلم است )

قَالَ ابْنُ سَعْدٍ: کَانَ ثِقَةً، کَثِیْرَ العِلْمِ، یُرحَلُ إِلَیْهِ

وَقَالَ ابْنُ عَمَّارٍ: هُوَ حُجَّةٌ، کَانَتْ کُتُبُهُ صِحَاحاً، وَمَا کَانَ زِیُّه زِیَّ مُحَدِّثٍ، فَإِذَا حَدَّثَ… أَیْ: کَانَ یُشْبِهُ العُلَمَاءَ

وَقَالَ النَّسَائِیُّ: ثِقَةٌ.

وَقَالَ ابْنُ خِرَاشٍ: صَدُوْقٌ.

وَقَالَ أَبُو القَاسِمِ اللاَّلْکَائِیُّ: مُجْمَعٌ عَلَى ثِقَتِهِ.( سیر اعلام النبلاء ج ۹ ص ۹ -۱۱ )

 ============================

الحَسَنُ بنُ عُبَیْدِ اللهِ بنِ عُرْوَةَ النَّخَعِیُّ * (م، ۴)

الفَقِیْهُ، أَبُو عُرْوَةَ النَّخَعِیُّ، الکُوْفِیُّ.

وَثَّقَهُ: النَّسَائِیُّ.

( سیر اعلام النبلاء ج ۶ ص ۱۴۴ – ۱۴۵ )

مزی می گوید :

قال إسحاق بن منصور ، عن یحیى بن معین : ثقة ، صالح .

و قال أحمد بن عبد الله العجلى ، و أبو حاتم ، و النسائى : ثقة .

( وی از رجال مسلم است )

 ==========================

 أَبُو الضُّحَى مُسْلِمُ بنُ صُبَیْحٍ القُرَشِیُّ * (ع)

الکُوْفِیُّ، مَوْلَى آلِ سَعِیْدِ بنِ العَاصِ.

سَمِعَ: ابْنَ عَبَّاسٍ، وَابْنَ عُمَرَ، وَالنُّعْمَانَ بنَ بَشِیْرٍ، وَمَسْرُوْقاً، وَغَیْرَهُم.

حَدَّثَ عَنْهُ: مُغِیْرَةُ، وَمَنْصُوْرٌ، وَالأَعْمَشُ، وَفِطْرُ بنُ خَلِیْفَةَ، وَآخَرُوْنَ.

وَتَفَقَّهَ: بِعَلْقَمَةَ، وَغَیْرِهِ.

وَکَانَ مِنْ أَئِمَّةِ الفِقْهِ وَالتَّفْسِیْرِ، ثِقَةً، حُجَّةً، وَکَانَ عَطَّاراً.

(سیر اعلام النبلاء ج ۵ ص ۷۱ )

======================

زید بن ارقم : بزرگ و معتبر است نزد اهل سنت و نیازی به توثیق ندارد !

*******************************

خب پس روشن شد که این سخن جناب ابوبکر مخالف کلام رسول الله هست. درسته؟

ب: جناب ابوبکر آیا همه چیز اسلام فقط در کتاب الله آمده است؟

بسیاری از حلالها و حرام های امروزی که شیعه و سنی دارند. صرفا در ایات نیامده است بلکه در روایات آمده است.

پس چرا جناب ابوبکر می گویند فقط در آیات؟

ج: آیا اگر در هر چیزی چند نفر اختلاف داشته باشند باید آنرا رها کرد؟

مثلا امروزه در مورد برخی مسائل فیزیک یا شیمی دانشمندان اختلاف دارند. آیا بگویند شیمی و فیزیک موقوف؟

د: اختلاف در روایت برای چه بود؟

اختلافی که مورد نظر جناب ابوبکر بود چه نوع اختلافی بوده است؟

یا صحابه رسول الله به پیامبر دروغ نسبت می دادند. خب اگر اینگونه باشد نظریه شیعیان در مورد عدالت صحابه درست هست

یا صحابه دروغ نسبت نمی دادند بلکه روایات زیادی از پیامبر نقل کردند که صحیح می باشد. خب مشکل این کجاست؟

منتظر پاسخ عزیزان اهل سنت هستم

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • ساعت
    ساعت فلش مذهبی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 901
  • کل نظرات : 413
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3278
  • آی پی امروز : 110
  • آی پی دیروز : 84
  • بازدید امروز : 444
  • باردید دیروز : 402
  • گوگل امروز : 26
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 846
  • بازدید ماه : 21,236
  • بازدید سال : 271,564
  • بازدید کلی : 4,655,787
  • آمار به روایت وبگذر